Автор: Олександр Дудка
Опубліковано: ЮРИСТ & ЗАКОН, №14, 11 квітня 2019 року
Як відомо, об’єкт нерухомого майна, збудований без належного дозвільного документа, є самочинним будівництвом. Тому безпосередньому виконанню будівельних робіт обов’язково має передувати етап отримання дозвільної документації, який є однією із найголовніших складових процесу будівництва нерухомого майна в нашій країні.
Порядок оформлення й отримання дозвільних документів на будівництво об’єктів врегламентовано Законом України “Про регулювання містобудівної діяльності” (далі – Закон), Порядком виконання підготовчих і будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України “Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт” від 13.04.2011 р. № 466 (далі – Порядок виконання підготовчих і будівельних робіт), а також іншими нормативно-правовими актами.
Проаналізувавши положення ст. 26 Закону, варто зазначити, що процес отримання дозвільної документації на будівництво можна ініціювати лише після:
Порядок, вимоги й основний перелік дозвільних документів, що надають право на виконання будівельних робіт, різняться залежно від класу наслідків об’єкта, який планують будувати.
Клас наслідків (відповідальності) будівель і споруд (далі – клас наслідків) – це характеристика рівня можливої небезпеки для здоров’я та життя людей, які постійно або періодично перебуватимуть на об’єкті або які перебуватимуть зовні такого об’єкта, матеріальних збитків чи соціальних втрат, пов’язаних із припиненням експлуатації або з втратою цілісності об’єкта.
Основні вимоги та рекомендації щодо визначення класу наслідків (відповідальності) встановлені ст. 32 Закону та національним стандартом ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013 “Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об’єктів будівництва”, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 14.05.2013 р. № 195.
Отже, усі об’єкти поділяються за такими класами наслідків (відповідальності):
Враховуючи положення законодавства, можна скласти такий алгоритм дій для отримання дозвільної документації на будівництво об’єктів.
Відповідно до ч. 1 ст. 36 Закону право на виконання підготовчих робіт (якщо їх не було виконано раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на вказаних вище об’єктах надано замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконують без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.
Для подання відповідного повідомлення замовнику (його уповноваженій особі) потрібно:
Порядок подання повідомлення про початок виконання підготовчих/будівельних робіт урегульовано ст. ст. 35, 36 Закону, Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт.
Особливу увагу потрібно звернути на те, що виконувати будівельні роботи без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт заборонено.
Водночас варто пам’ятати, що від замовника не вимагається отримувати інші документи дозвільного характеру для виконання будівельних робіт, крім направлення повідомлення про початок виконання будівельних робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю.
На підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки можна здійснювати забудову присадибних, дачних і садових земельних ділянок.
Важливо зазначити, що проектування на підставі будівельного паспорта здійснюють без отримання містобудівних умов та обмежень. Для відповідних об’єктів, визначених законодавством, проект будівництва розробляють лише за бажанням замовника.
Як і у випадку з об’єктами, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із незначними наслідками (СС1), право на виконання підготовчих робіт (якщо їх не було виконано раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об’єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надано замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконують без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.
Для подання відповідного повідомлення замовнику (його уповноваженій особі) потрібно:
Право на виконання підготовчих робіт (якщо їх не було виконано раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) і значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля відповідно до Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”, підключення об’єкта будівництва до інженерних мереж і споруд надано замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Порядок отримання дозволу на виконання будівельних робіт регламентовано ст. 37 Закону, Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, а також іншими нормативно-правовими актами.
Враховуючи положення вказаних актів, для отримання дозволу на виконання будівельних робіт замовнику (його уповноваженій особі) необхідно:
До заяви потрібно додати:
Дозвіл видають відповідні органи державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом десяти робочих днів із дня реєстрації заяви.
З моменту отримання вказаного дозволу можна розпочинати будівельні роботи на об’єкті.
Важливо пам’ятати, що від замовника та генерального підрядника чи підрядника (у разі якщо будівельні роботи виконують без залучення субпідрядників) за наявності дозволу на виконання будівельних робіт не вимагається отримувати інші документи дозвільного характеру для виконання будівельних робіт і видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика.
Підбиваючи підсумки, варто зазначити, що ініціювати процес отримання дозвільної документації на будівництво можна лише після:
Крім того, перед отриманням дозвільної документації необхідно встановити клас наслідків (відповідальності) об’єкта будівництва, адже перелік необхідних дозвільних документів безпосередньо залежить від класу наслідків (відповідальності) об’єкта, який планується будувати.
Такий порядок отримання дозвільних документів запроваджено з метою організації спрощеної процедури отримання вказаної документації для об’єктів будівництва, які належать до незначного класу наслідків (відповідальності).
Водночас для об’єктів із значним класом наслідків (відповідальності) запроваджено більш тривалу та складну процедуру задля унеможливлення виникнення в майбутньому суттєвих порушень містобудівного законодавства та настання небезпечних наслідків для громадян і навколишнього середовища.