Дотримання обов’язку з плати за землю є одним із ключових під час користування земельною ділянкою. Однак у деяких випадках грошові зобов’язання із плати за землю сплачуються землекористувачами у більшому розмірі, а тому такі кошти, перераховані до бюджету за останні 1095 днів, можуть бути повернуті платнику податків.
Надмірна сплата грошових зобов’язань за користування земельною ділянкою може мати місце у наступних випадках:
– сплата орендних платежів у більшому розмірі, аніж це було визначено у відповідних положеннях договору оренди. Так, в Податковому кодексі України (далі ПКУ) з 01 січня 2011 року визначається, що мінімальний розмір орендної плати становить не менше суми земельного податку у трикратному розмірі. З 01 квітня 2014 року мінімальний розмір орендної плати становив 3% від нормативної грошової оцінки (НГО), а з 01 січня 2017 року – не менше розміру земельного податку, який встановлений для відповідної категорії земельних ділянок, що розташовані на відповідній території.
З огляду на це, користувачі землі за договорами, укладеними до 01.01.2011 і якими встановлено менший розмір орендної плати, ніж у ПКУ, з 01.01.2011 почали сплачувати орендну плату керуючись положеннями податкового законодавства, а не договору. Але після змін у ПКУ у 2017 році підстави для сплати орендної плати у більшому розмірі, ніж передбачено договором (у разі невнесення до нього змін, зокрема в односторонньому порядку, а також за умови, що розмір орендної плати не менший за мінімальний, який встановлено законом) відсутні.
– сплата земельного податку за несформовану земельну ділянку. Досить часто власник нерухомості сплачує земельний податок за ділянку, яка незареєстрована у Державному земельному кадастрі, проте на якій знаходиться належна йому нерухомість. Користування цією ділянкою у такому випадку може підтверджуватись, наприклад, технічним звітом про встановлення зовнішніх меж землекористування, а підставою для розрахунку земельного податку є довідка про розмір нормативної грошової оцінки. Проте відповідно до чинного законодавства, до реєстрації земельної ділянки в державному земельному кадастрі та її формування, база оподаткування, передбачена ст. 271 ПКУ, відсутня, що свідчить про відсутність підстав для сплати земельного податку.
– сплата орендної плати (зем. податку) із застосуванням нових Кф після 01 січня 2017 року. Після вступу в силу нового Порядку нормативної грошової оцінки земель для тих земельних ділянок, яким не було присвоєно код класифікації виду цільового призначення (код КВЦПЗ) коефіцієнт функціонального використання земель (Кф) істотно зріс. Відповідно до цього, отримання Витягу про НГО земельної ділянки після 01 січня 2017 року для ділянок, яким не присвоєно код КЦВПЗ, мало наслідком значне зростання розміру НГО і земельного податку відповідно. Проте відсутні підстави для врахування нових Кф за відсутності прийняття місцевою радою рішення про затвердження нової технічної документації про НГО.
У вказаних ситуаціях платник податків має можливість розпочати процедуру повернення надміру сплачених грошових зобов’язань відповідно до ст. 43 ПК України. Юристи ЮФ «Тотум», спеціалізуючись у сфері земельного права, готові забезпечити правовий супровід процедури повернення надміру сплачених грошових зобов’язань із плати за землю на всіх етапах, починаючи від подання уточнюючих податкових декларацій і завершуючи процедурою стягнення коштів у судовому порядку, що сприяє комплексному та ефективному захисту прав землекористувачів.
В сфері «Нерухомість та будівництво»
Переможець у номінаціі «Будівництва та нерухомості»
За версією Ukrainian Real Estate Club
5 місце в «Практиці нерухомості»
5 місце в практиці «Земельного права»