Автор: Володимир Пристай, Радник TOTUM LF
Матеріал підготовлений для порталу ЛІГА:ЗАКОН та опублікований за посиланням https://bit.ly/4219q4C
Надра, корисні копалини, рідкоземельні метали – слова які з початку 2025 щоденно звучать в нашому медійному просторі. Можлива потенційна «Угода про копалини» між США та Україною викликала значний суспільний резонанс, адже останній її проєкт фактично позбавляє нашу державу частини суверенітету.
Згідно з оприлюдненим в медіа текстом проєкту такої угоди, США хотіли б отримати значний контроль над інвестиціями в українські інфраструктурні проєкти та природні ресурси, зокрема отримати пріоритетне право на здійснення таких інвестицій.
Примітка: У 2023 році Forbes оцінив вартість корисних копалин України у $14,8 трлн. При цьому понад 70% загальної суми припадають лише на три області – Донецьку, Дніпропетровську та Луганську. Загальний обсяг корисних копалин — 111 млрд тонн.
Проте не варто завчасно панікувати, угода не підписана та швидше за все її положення зазнають суттєвих змін. Тож пропонуємо дослідити на що станом на сьогодні необхідно звернути увагу інвестору перед, під час та після оформлення права надрокористування.
По-перше. Належний суб’єкт або хто може бути користувачем надр?
Чинне законодавство визначає досить широкий перелік осіб, що можуть бути користувачами надр (в т.ч. на умовах угод про розподіл продукції), зокрема: підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи, об’єднання юридичних осіб, створені в Україні чи за межами України.
В цілому якщо ви не особа, що пов’язана з державою-агресором або підсанкційною особою – для вас відкрита можливість набути в користування надра.
Важливо! У разі якщо зацікавлена особа має на меті набути право на користування надрами щодо ділянок надр (родовищ корисних копалин) у тому числі на умовах угод про розподіл продукції стратегічного та (або) критичного значення, рекомендуємо звернути увагу на встановлені законодавцем додаткові вимоги до таких осіб (ст.13 Кодексу «Про надра»).
Примітка: За даними останнього Дослідження аналітиків R&D центру YouControl право на користування надрами в Україні мають 2 268 компаній та 78 фізичних осіб. У структурі власності проаналізованих юросіб присутні представники 51 країни. Понад 10 юридичних осіб зі спецдозволами на користування корисними копалинами у своєму складі мають корпоративні групи “СКМ”, “Смарт-холдинг”, “Західнадрасервіс”, “Істван” та “АТБ”.
По-друге. Дозвільна документація
Надрокористування – діяльність, що ліцензується державою, отже потенційному інвестору необхідно буде пройти нелегкий шлях для отримати спеціального дозволу на користування надрами (далі – Дозвіл, СД).
Державна служба геології та надр України надає дозволи переможцям електронних аукціонів з продажу СД або заявнику у виключних випадках, визначених Кодексом про надра у безаукціонний спосіб.
Prozorrий Аукціон, що потрібно знати
Аукціони з продажу спеціальних дозволів відбуваються у вигляді електронних торгів, які виставляються Держгеонадра на основі заяв зацікавлених інвесторів та проводяться через систему «Prozorro.Продажі».
Однією з найважливіших умов для участі в аукціоні є сплата заявником (зацікавленою особою), після реєстрації, гарантійного внеску. Станом на сьогоднішній день його розмір становить 20% початкової ціни лота. Проте законодавець обмежив мінімальні значення гарантійного внеску, в залежності від виду та значення копалин, – 1/2/10/20 млн. грн.
Зверніть увагу, що подана вами заявка на участь в аукціоні повинна також містити закриту цінову пропозицію. Розмір останньої впливатиме на черговість подання цінової пропозиції в першому раунді.
Якщо після перевірки організатором зазначених в заявці даних та надходження гарантійного внеску, останній зареєстрував вас як учасника – вітаємо, ви у грі, вас допущено до участі в аукціоні!
Аукціон проводиться у три раунди в інтерактивному режимі реального часу. Переможцем вважається учасник, що подав найвищу цінову пропозицію за лот, у разі, коли ним зроблений щонайменше один крок аукціону.
Після закінчення аукціону в системі автоматично формується відповідний протокол, який протягом 6 робочих днів підписується переможцем, організатором/оператором.
Далі між переможцем та Держгеонадрами (не пізніше ніж через 20 робочих днів з після формування протоколу електронного аукціону) укладається договір купівлі-продажу дозволу.
Зверніть увагу! Переможцю дається 30 робочих днів з дня укладення договору купівлі-продажу дозволу на сплату коштів в розмірі, що становить різницю між ціною реалізації лота та гарантійним внеском. Лише після сплати Держгеонадра через особистий кабінет підтверджує факт здійснення переможцем оплати за цим договором та завершує торги.
Безаукціонний дозвіл
Як зазначалося вище, зацікавлена особа може набути спецдозвіл на користування надрами і без проведення електронних торгів. Проте така опція доступна щодо окремо-визначених осіб та видів надр.
Так, можливість отримання такого дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин мають, зокрема:
Примітка: У 2024 р. Державна служба геології та надр України надала 478 спеціальних дозволів на користування надрами. З них: 378 були надані без проведення аукціонів (у т.ч. за правилом так званого малого надрокористування) та 100 – за результатами електронних аукціонів.
По-третє. Оформлення гірничого відводу
До надрокористувачів (за наявності у них спецдозволу на користування надрами), які здійснюють розробку родовищ корисних копалин підземним способом, застосовується вимога щодо необхідності отримання на безоплатній основі в Держпраці акту про надання гірничого відводу.
Примітка: Положення про порядок надання гірничих відводів затверджено відповідною Постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 р. №59
По-четверте. Отримання ОВД
Відповідно до ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля», отримання ОВД вимагають, зокрема:
Висновки ОВД видають в окремих випадках Мінекології, а в переважній більшості департаментами (управліннями) екології та природних ресурсів ОДА, Управління екології та природних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА).
Відсутність ОВД може супроводжуватися негативним наслідками для суб’єктів господарювання, зокрема їх діяльність за позовом Держекоінспекції може бути:
Можливість настання зазначених вище ризиків підтверджується відповідною судовою практикою, якою задовольняють позови Держекоінспекції про тимчасову заборону (зупинення) господарської діяльності низки підприємств до моменту отримання висновку з оцінки впливу на довкілля.
Підсумовуючи
Видобування корисних копалин в Україні – досить зарегульований та контрольований державою напрямок діяльності. Для набуття права користування надрами інвестору необхідно пройти складний і тривалий шлях, а подекуди із судовим аспектом.
Дотримання усіх визначених законом вимог та умов, у тому числі щодо оформлення/придбання дозволу, є необхідною складовою та запорукою стабільної та легальної надровидобуваної діяльності протягом усього строку такого господарювання. Тому інвесторам для успішного оформлення та реалізації права надрокористування в Україні рекомендується залучати кваліфікованих юридичних та консалтингових фахівців.