Автор: Володимир Пристай, Радник TOTUM LF
Матеріал підготовлений для порталу ЛІГА:ЗАКОН та опублікований за посиланням https://bit.ly/4219q4C
Надра, корисні копалини, рідкоземельні метали – слова які з початку 2025 щоденно звучать в нашому медійному просторі. Можлива потенційна «Угода про копалини» між США та Україною викликала значний суспільний резонанс, адже останній її проєкт фактично позбавляє нашу державу частини суверенітету.
Згідно з оприлюдненим в медіа текстом проєкту такої угоди, США хотіли б отримати значний контроль над інвестиціями в українські інфраструктурні проєкти та природні ресурси, зокрема отримати пріоритетне право на здійснення таких інвестицій.
Примітка: У 2023 році Forbes оцінив вартість корисних копалин України у $14,8 трлн. При цьому понад 70% загальної суми припадають лише на три області – Донецьку, Дніпропетровську та Луганську. Загальний обсяг корисних копалин — 111 млрд тонн.
Проте не варто завчасно панікувати, угода не підписана та швидше за все її положення зазнають суттєвих змін. Тож пропонуємо дослідити на що станом на сьогодні необхідно звернути увагу інвестору перед, під час та після оформлення права надрокористування.
По-перше. Належний суб’єкт або хто може бути користувачем надр?
Чинне законодавство визначає досить широкий перелік осіб, що можуть бути користувачами надр (в т.ч. на умовах угод про розподіл продукції), зокрема: підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи, об’єднання юридичних осіб, створені в Україні чи за межами України.
В цілому якщо ви не особа, що пов’язана з державою-агресором або підсанкційною особою – для вас відкрита можливість набути в користування надра.
Важливо! У разі якщо зацікавлена особа має на меті набути право на користування надрами щодо ділянок надр (родовищ корисних копалин) у тому числі на умовах угод про розподіл продукції стратегічного та (або) критичного значення, рекомендуємо звернути увагу на встановлені законодавцем додаткові вимоги до таких осіб (ст.13 Кодексу «Про надра»).
Примітка: За даними останнього Дослідження аналітиків R&D центру YouControl право на користування надрами в Україні мають 2 268 компаній та 78 фізичних осіб. У структурі власності проаналізованих юросіб присутні представники 51 країни. Понад 10 юридичних осіб зі спецдозволами на користування корисними копалинами у своєму складі мають корпоративні групи “СКМ”, “Смарт-холдинг”, “Західнадрасервіс”, “Істван” та “АТБ”.
По-друге. Дозвільна документація
Надрокористування – діяльність, що ліцензується державою, отже потенційному інвестору необхідно буде пройти нелегкий шлях для отримати спеціального дозволу на користування надрами (далі – Дозвіл, СД).
Державна служба геології та надр України надає дозволи переможцям електронних аукціонів з продажу СД або заявнику у виключних випадках, визначених Кодексом про надра у безаукціонний спосіб.
Prozorrий Аукціон, що потрібно знати
Аукціони з продажу спеціальних дозволів відбуваються у вигляді електронних торгів, які виставляються Держгеонадра на основі заяв зацікавлених інвесторів та проводяться через систему «Prozorro.Продажі».
Однією з найважливіших умов для участі в аукціоні є сплата заявником (зацікавленою особою), після реєстрації, гарантійного внеску. Станом на сьогоднішній день його розмір становить 20% початкової ціни лота. Проте законодавець обмежив мінімальні значення гарантійного внеску, в залежності від виду та значення копалин, – 1/2/10/20 млн. грн.
Зверніть увагу, що подана вами заявка на участь в аукціоні повинна також містити закриту цінову пропозицію. Розмір останньої впливатиме на черговість подання цінової пропозиції в першому раунді.
Якщо після перевірки організатором зазначених в заявці даних та надходження гарантійного внеску, останній зареєстрував вас як учасника – вітаємо, ви у грі, вас допущено до участі в аукціоні!
Аукціон проводиться у три раунди в інтерактивному режимі реального часу. Переможцем вважається учасник, що подав найвищу цінову пропозицію за лот, у разі, коли ним зроблений щонайменше один крок аукціону.
Після закінчення аукціону в системі автоматично формується відповідний протокол, який протягом 6 робочих днів підписується переможцем, організатором/оператором.
Далі між переможцем та Держгеонадрами (не пізніше ніж через 20 робочих днів з після формування протоколу електронного аукціону) укладається договір купівлі-продажу дозволу.
Зверніть увагу! Переможцю дається 30 робочих днів з дня укладення договору купівлі-продажу дозволу на сплату коштів в розмірі, що становить різницю між ціною реалізації лота та гарантійним внеском. Лише після сплати Держгеонадра через особистий кабінет підтверджує факт здійснення переможцем оплати за цим договором та завершує торги.
Безаукціонний дозвіл
Як зазначалося вище, зацікавлена особа може набути спецдозвіл на користування надрами і без проведення електронних торгів. Проте така опція доступна щодо окремо-визначених осіб та видів надр.
Так, можливість отримання такого дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин мають, зокрема:
Примітка: У 2024 р. Державна служба геології та надр України надала 478 спеціальних дозволів на користування надрами. З них: 378 були надані без проведення аукціонів (у т.ч. за правилом так званого малого надрокористування) та 100 – за результатами електронних аукціонів.
По-третє. Оформлення гірничого відводу
До надрокористувачів (за наявності у них спецдозволу на користування надрами), які здійснюють розробку родовищ корисних копалин підземним способом, застосовується вимога щодо необхідності отримання на безоплатній основі в Держпраці акту про надання гірничого відводу.
Примітка: Положення про порядок надання гірничих відводів затверджено відповідною Постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 р. №59
По-четверте. Отримання ОВД
Відповідно до ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля», отримання ОВД вимагають, зокрема:
Висновки ОВД видають в окремих випадках Мінекології, а в переважній більшості департаментами (управліннями) екології та природних ресурсів ОДА, Управління екології та природних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА).
Відсутність ОВД може супроводжуватися негативним наслідками для суб’єктів господарювання, зокрема їх діяльність за позовом Держекоінспекції може бути:
Можливість настання зазначених вище ризиків підтверджується відповідною судовою практикою, якою задовольняють позови Держекоінспекції про тимчасову заборону (зупинення) господарської діяльності низки підприємств до моменту отримання висновку з оцінки впливу на довкілля.
Підсумовуючи
Видобування корисних копалин в Україні – досить зарегульований та контрольований державою напрямок діяльності. Для набуття права користування надрами інвестору необхідно пройти складний і тривалий шлях, а подекуди із судовим аспектом.
Дотримання усіх визначених законом вимог та умов, у тому числі щодо оформлення/придбання дозволу, є необхідною складовою та запорукою стабільної та легальної надровидобуваної діяльності протягом усього строку такого господарювання. Тому інвесторам для успішного оформлення та реалізації права надрокористування в Україні рекомендується залучати кваліфікованих юридичних та консалтингових фахівців.
Mineral Extraction in Ukraine: What’s Required for Legal Operation
Author: Volodymyr Prystai, Advisor at TOTUM Law Firm
Subsoil, minerals, and rare earth metals have become buzzwords in Ukraine’s media landscape since the beginning of 2025. The potential “Mineral Agreement” between the United States and Ukraine has sparked intense public debate, as the most recent draft appears to significantly undermine Ukrainian sovereignty.
According to the draft version of the agreement disclosed in the media, the U.S. seeks to obtain substantial control over investments in Ukraine’s infrastructure and natural resources, including a priority right to carry out such investments.
Note: In 2023, Forbes estimated the value of Ukraine’s mineral resources at $14.8 trillion, with over 70% concentrated in just three regions — Donetsk, Dnipropetrovsk, and Luhansk. The total volume of resources is estimated at 111 billion tonnes.
However, there is no need to panic just yet — the agreement has not been signed, and its provisions are likely to undergo significant revisions. For now, let’s explore the key aspects investors should consider before, during, and after obtaining subsoil use rights in Ukraine.
1. Eligible Entities — Who Can Be a Subsoil User?
Current legislation provides a broad list of entities eligible for subsoil use (including under production sharing agreements), such as enterprises, institutions, organizations, Ukrainian citizens, as well as foreign nationals, stateless persons, foreign legal entities, and legal entity associations established in or outside Ukraine.
In general, unless you are affiliated with an aggressor state or subject to sanctions, you are eligible to obtain subsoil use rights.
Important: If you are seeking subsoil rights for plots of strategic and/or critical importance (including under production sharing agreements), note that the law imposes additional eligibility requirements (Article 13 of the Subsoil Code).
Note: According to a recent study by YouControl’s R&D Center, 2,268 companies and 78 individuals currently hold subsoil use rights in Ukraine. Ownership structures span 51 countries. Over 10 entities with special subsoil permits are affiliated with major corporate groups like SCM, Smart Holding, Zakhidnadraservice, EastOne, ATB.
2. Permits and Licensing
Subsoil use is a state-regulated, licensed activity. Therefore, potential investors must go through a rigorous process to obtain a special subsoil use permit (hereafter — the Permit or SUP).
The State Service of Geology and Subsoil of Ukraine issues permits to winners of electronic auctions or, in exceptional cases outlined in the Subsoil Code, directly (non-auction procedure).
Prozorro Auction: What You Should Know
Auctions for SUPs are conducted as electronic bids through the “Prozorro.Sale” system and are initiated by the State Geology Service based on investor applications.
One of the key participation requirements is the payment of a guarantee deposit, which currently stands at 20% of the starting bid. Minimum deposit thresholds depend on the type and significance of the mineral resources — UAH 1/2/10/20 million.
Applications must include a sealed price offer, which determines the order in which bids are presented in the first round.
Once your application and deposit are verified and accepted by the auction organizer, you are officially a participant.
The auction comprises three real-time interactive rounds, and the winner is the highest bidder who has made at least one auction bid. After the auction, the system generates a protocol signed within six working days by the winner and the auction operator.
Then, within 20 working days, the State Geology Service and the winner must sign a sales agreement for the permit.
Note: The winner has 30 working days after signing the agreement to pay the remaining balance (auction price minus guarantee deposit). Only after payment confirmation via the participant’s online account does the State Geology Service complete the auction.
Non-Auction Permits
As noted, it is possible to obtain a special subsoil permit without an auction, but only in specific cases. These include:
Note: In 2024, the State Geology Service of Ukraine issued 478 special subsoil permits. Of these, 378 were granted non-competitively (including under the “small subsoil use” procedure), and 100 through electronic auctions.
3. Mining Allotment Authorization
Subsoil users holding special permits for underground mining must obtain a mining allotment act, issued free of charge by the State Labour Service of Ukraine.
Note: The mining allotment procedure is governed by Cabinet of Ministers Resolution No. 59 dated January 27, 1995.
4. Environmental Impact Assessment (EIA)
According to the Law “On Environmental Impact Assessment”, EIA is mandatory for:
EIA conclusions are issued by the Ministry of Ecology or, in most cases, by regional Departments of Ecology and Natural Resources, or the Kyiv City Council’s Department of Ecology.
Warning: Failure to obtain an EIA may result in severe consequences:
These risks are supported by legal precedent where courts upheld government claims to halt company operations pending EIA compliance.
Conclusion
Mineral extraction in Ukraine is a highly regulated and state-controlled industry. Obtaining subsoil use rights requires a complex, often lengthy process — sometimes involving litigation.
Compliance with all legal requirements, including proper permitting, is crucial to ensure lawful and stable operations in the subsoil use sector. Therefore, it is strongly recommended that investors seek assistance from qualified legal and consulting professionals when planning to acquire and exercise subsoil use rights in Ukraine.